Strava podle jógy

Cvičením jógy chceme dosáhnout duševní a fyzické rovnováhy. Vedle jogových pozic (ásan) a dechových cvičení (pranájámy) je důležitá i zdravá a vyvážená strava. Podle toho, co jíme, takovou si vytváříme energii. V knize Jóga pro začátečníky, kterou napsali Mark Ansari a Liz Larková, se dozvídáme, že energie má dle jógy tři vlastnosti – takzvané guny.

zeleninový salát

1.      Sattva – čistota

2.      Radžas – aktivita

            3.   Tamas – nečinnost

 

Která vlastnost energie převažuje, tak se cítíme, takové máme myšlenky a chování. Abychom měli čistou energii sattvu, je třeba jíst sattvickou stravu. Patří sem přírodní potraviny, které jsou lehce stravitelné, rychle procházejí tělem a zanechávají v nás pocit nasycenosti. Jsou to například čerstvá zelenina a ovoce, luštěniny, fazole, semínka, ořechy, celozrnná mouka, těstoviny, mléko, sýry, máslo a med. Po této vegetariánské stravě se cítíme zdravější a vitálnější.

 

Tamasické potraviny – maso, ryby, vejce, cibule, česnek, ocet, alkohol, ale i zelenina bez přístupu

slunce (kořenová zelenina, houby). Tyto potraviny jsou hůře stravitelné a doporučují se jíst jen minimálně. Způsobují vyčerpání a negativní emoce, jako jsou hněv a chtivost. Jsme-li tedy bez nápadů, nevrlí, naštvaní a často unavení, cítíme se bez energie, jako by nám chyběla motivace a chuť do života, měli bychom přísun tamasických potravin snížit.

ovocný salát

Radžastické potraviny – káva, čaj, smažené bramborové lupínky, čokoláda, nadměrně kořeněná jídla, hořká, slaná a kyselá. Způsobují to, že se cítíme být neklidní, nevrlí, neodpočatí a ve stresu. Konzumujeme-li převážně tyto potraviny, máme pocit, že žijeme v přílišném tempu a napětí. Měli bychom přísun radžastických potravin snížit.

 

Důležité není jen to, co jíme, ale také jak jíme. Jíst se má pravidelně, pomalu, v klidu a nepřejídat se.

 

Známá rčení „Ve zdravém těle zdravý duch.“ a „Jez do polosyta a pij do polopita.“ platí také v józe.